Stockholm 2 (zwart-wit/black and white)

6 thoughts on “Stockholm 2 (zwart-wit/black and white)

  1. Herman van Bon Photography

    Ben er zelf een paar keer geweest. Mijn favoriete plek was de oude stad (Gamla Stan) met het koninklijk paleis. En het heeft een rijke historie. Een van de hoogte- of liever; laagtepunten was dat zo’n 1000 jaar geleden de koning alle ontevreden clan leden uitnodigde voor een feestje, ze eerst dronken voerde en ze vervolgens massaal liet onthoofden. Eenzelfde gebeurtenis vond plaats in Ierland waar ‘John of the Heads’ paal en perk stelde aan muiterij onder de verschillende ‘chieftains’. Helaas had ik indertijd (ruim 30 jaar terug) geen fototoestel bij me maar de oude stad staat in mijn geheugen gegrift…

    Groetjes uit Napier, Zuid-Afrika,

    Herman

    Like

  2. petergreyphotography

    Dag Herman. Gamla Stan is prachtig, ik ben het van harte met je eens. De hele stad is mooi, mooi gelegen vooral, op al die eilanden. Dat van die massale onthoofding wist ik niet. De huidige koning woont vreedzaam op Drottningholm, een klein uurtje varen naar het westen. Bij zijn paleis staat een theatertje uit 1772, nog helemaal origineel. (Binnenkort Don Giovanni. Mis het niet!) En ze hebben in de stad het Vasa-muzeum. De Vasa was een oorlogsschip dat in 1628 op zijn allereerste vaart al na 20 minuten kapseisde en verging, vlak voor Skepsholmen waar het ding werd gebouwd. Door, vrees ik te moeten zeggen, Nederlanders. Het schip heeft eeuwen ongehinderd op de zeebodem gelegen en is in 1961 omhoog getakeld. Bijna alles was nog intact, op de masten en uiteraard het tuigage na. En nu staat het te kijk in een speciaal ervoor gebouwd museum, met erbij een voorbeeldige tentoonstelling over de bouw van het schip, de tijd waarin het gebouwd werd en de zakelijke en menselijke kant van het verhaal. Verliefd ben ik niet geworden op de stad, maar het zeer de moeite waard er een kleine week doorheen te lopen (en te varen).

    Like

Geef een reactie

