FORUM

November last year a brand new landmark opened its gates in my city. The name is Forum Groningen, in short (the) Forum. It houses a movie theater, an event space, exibition rooms, the city library and all across the building facilities for students. It houses a grand maze of escalators as well, and above all a roof top terrace from where one has a magnificent view over the city.

46 reacties op ‘FORUM

  1. Jan K. alias Afanja

    Ik heb er al veel over gehoord, maar ik heb het zelf nog niet gezien.
    Je hebt er een mooie en hier en daar spannende serie gemaakt. Vooral die wirwar van roltrappen vind ik mooi om te zien. Ook het bovenaanzicht 8-2 vind ik prachtig.
    Dat fraaie stadsgezicht bij nacht spreekt voor zich.

    Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel Jan. Die roltrappen zijn prachtig, zeker als je van beneden helemaal naar de nok kijkt en die wirwar ziet. Sinds V&D gesloten is hadden we geen roltrap meer in de stad en dat is nu dus hersteld. 🙂 Er valt veel te zien in het gebouw (er is ook horeca) en de roltrapreis naar het dakterras is een attractie op zichzelf. Ik ben blij met het Forum.

      Geliked door 1 persoon

        • petergreyphotography

          Er zijn nog steeds veel tegenstanders. Er waren ook best goede argumenten tegen het gebouw. De vormgeving (te afwijkend en te groot) en de betaalbaarheid (te duur en niet rendabel). Ikzelf had als kritiek dat ik de volgorde verkeerd vond: eerst een gebouw neerzetten en daarna pas de functie ervan bepalen. Dat vind ik nog steeds merkwaardig. Uiteindelijk zijn er wel aardige functies voor gevonden en die mix pakt goed uit vind ik. Het gebouw (dat ik prachtig vind, het vormgeving zelf én de plek in het centrum van het centrum, de enige juiste plaats wat mij betreft) is altijd levendig, door de bibliotheek, het stripmuseum, de VVV die erin zit, het dakterras, de bioscoopzalen en de horeca is er altijd wel volk. Financieel is het ding natuurlijk wel een zorgenkindje. De activiteiten die er plaatsvinden leveren nooit genoeg op om de kosten van te kunnen betalen. Er moet jaarlijks een tot twee miljoen euro bij. Dat moet de gemeente, en dus de inwoners, betalen. Daar zal in de toekomst nog wel debat over gevoerd gaan worden denk ik. Wat ik zelf denk is dat de huidige invulling op termijn deels veranderd zal worden ten gunste van commerciële activiteiten. Je kunt heel goed een of meerdere verdiepingen geschikt maken voor detailhandel ofzoiets. De tijd zal het leren. Dus ja, tegenstand is er nog altijd en zal er ook wel blijven. Het Groninger Museum heeft net zijn 25-jarige jubileum gevierd en hoewel iedereen moet erkennen dat dat – zeer controversiële – gebouw de stad veel goeds heeft gebracht qua bezoekers en dus ook inkomsten, zijn er nog steeds mensen die het haten en daar ook blijk van geven. Het is onvermijdelijk, een stad is een levend organisme en smaken verschillen. Dat hou je altijd.

          Like

  2. petergreyphotography

    Dank je wel! Er is niet bezuinigd op de inrichting, dat klopt. Alles is ook nog blinkend nieuw natuurlijk, al heeft het gebouw in de eerste maanden zoveel bezoekers getrokken dat ze bijna blij waren met de Corona-stop, zodat alles goed schoon gemaakt kon worden en waar nodig hersteld. Dat ze blij met de stop waren is natuurlijk niet waar. Wat de foto’s misschien onvoldoende laten zien is dat het van binnen een heel ruim gebouw is, met een enorm atrium waaromheen de verdiepingen zijn opgetrokken. Dat relativeert de mogelijke overdaad misschien. Het oog krijgt steeds genoeg tijd om te wennen.

    Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel Liesbeth! Die kussentjes… een trap om op te zitten is echt een ding in Groningen. De na-oorlogse nieuwbouw van het stadhuis (die nu alweer lang vervangen is, de nieuwbouw bedoel ik) had zo’n trap. Enorm populair. De VVV, die nu in het Forum zit (over multifunctioneel gesproken 🙂 ) had ook een trap, aan de rand van de Grote Markt. Er schijnt een nieuwe zitgelegenheid te komen. Trappen en Groningers, een onlosmakelijk verbond. 🙂

      Like

  3. Alexandra

    it looks very futuristic and the multi-functional use is quite impressive… I’ve seen something on the news about it some time ago, honestly, in the era of electronic content any venue designated as a library is commendable 🙂
    beautiful photographs, Peter, love the geometry, you’ve managed to connect the dots in this otherwise eclectic environment, photo 8-2 and the silhouettes photo are brilliant 🙂
    p.s. some of my comments on your blog seem to just disappear, probably go to your spam folder… hope this one reaches you 🙂

    Like

    • petergreyphotography

      Thanks a lot Alexandra! I fully agree that a library of this kind, and as such, is a treat. And because of the multi functionality of the building it isn’t a dusty cave with only bookworns (and believe me, I know a bookworm when I see one, in the mirror 🙂 ) but a lively coming and going of all kinds of visitors, without, due to a really well thought of design, being bothered by anyone. There is ample space and the divers functions are blended together in a kind of natural way. Being a lover of geometry in my pictures this building is a feast. I will have a look in my spam folder, if I’m able to find it. This one surely reached me. 🙂 Thanks again!

      Geliked door 1 persoon

  4. elsjeveth

    Onze in Groningen woonachtige vriendin Jane was vol lof over het Forum. Nu ik je foto impressie bekijk kan ik haar niet anders dan gelijk geven. Zeker een bezoek waard als we dit najaar bij haar op bezoek gaan. Foto 8 vind ik geweldig en passend bij de 1,50 meter samenleving van vandaag.

    Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel Elsje! Dus je komt in het najaar naar Stad? Leuk! Het Forum is weer open, maar de anderhalve meter maatregel zal misschien nog wel even in acht genomen worden. Geeft niet, een goed indruk zal je wel kunnen krijgen. Ik hoop alleen voor je dat het dakterras ook weer open gaat want dat is echt een attractie.

      Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Thank you Dwight! The building is rather perculiar shaped, not really like a pyramid, although it indeed does seem so in the pictures. There is hardly a straight line to be found. It makes the really quite large building look thinner and less bulky then it would have when rectangular. So yes, it IS interesting architecture and the great thing is that after a close because of Covid it has opened again, also the wonderful rooftop! 🙂

      Geliked door 1 persoon

        • petergreyphotography

          My wife and I are fine. Here in the north of our country we never had many infections and we are ‘clean’ for over a week now. So all is well. The city is coming back to life and so are social interactions. We are not in hugging circumstances yet, but we hopefully will be soon, Humans are not a distance kind, that is what I learned from these strange months that has passed. 🙂 Thanks Dwight! I hope you and your family are going well too!

          Geliked door 1 persoon

          • rothpoetry

            Yes we are doing very well. Things are picking up all over the country due to all the protests and no social distancing and lack of mask wearing! We are connectign again with my son and his family, celebrating two granddaughter graduations yesterday, one from High School and One from College! It was great to get together again. Take care!

            Geliked door 1 persoon

Geef een reactie op Matroos Beek Reactie annuleren