75 reacties op ‘Andalucía

    • petergreyphotography

      Dank je wel Bertie! Op het Spaanse vasteland ben ik wel vaker geweest en Mallorca ken ik ook een beetje. Nu was ik voor het eerst in Sevilla en Córdoba, en in Granada waar ik eerder was. In dit gebied hebben de Noord-Afrikaanse arabieren en berbers, die zichzelf Moren noemden, nadat ze bijna heel Spanje hadden veroverd totdat ze langzamerhand weer vanuit het noorden werden teruggedrongen, zich tot in de de late vijftiende eeuw weten te handhaven. Tot op de dag van vandaag hebben ze er hun sporen nagelaten in de architectuur, de taal en het eten. Op die architectuur kom ik een later postje terug. Het land is daar heet en leeg, ook in oktober. Ik vind het mooi maar niet iedereen zal gesteld zijn op de harde, droge, bruine onherbergzaamheid ervan. De steden vond ik prachtig, met name Sevilla, waar het ook nog eens erg gezellig was. Ik heb me geen seconde verveelt!

      Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel MS! Met dat harde middag-zonlicht had je díepe (!) schaduwen. Mooi vind ik dat ook. Het was heet in het zuiden van Spanje. In oktober nog 37 graden. Ik kan er goed tegen dus dat was geen probleem, maar de zonneschermen boven de straten hingen er niet voor niets. Later tijdens het tripje werd het iets minder warm, een graad of 28. Toen heb ik wel een trui aangetrokken. (Grapje! Al zag ik sommige Spanjaarden soms bezorgd een beetje rillen. 🙂 )

      Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel Bea! Ik ben blij dat ik iets van de sfeer en het uiterlijk heb kunnen laten zien. Wat op deze foto’s misschien wat minder goed naar voren komt is de levendigheid, het lawaai (Spanjaarden spreken heel luid en allemaal door elkaar heen 🙂 ), de terrassen overal, waar de hele dag door mensen zitten te praten, te eten en te drinken, en vooral ’s avond als het donker en koeler geworden is, de massa’s die gaan wandelen en zich ter avondmaaltijd begeven – buiten uiteraard. Het is zeer aan mij besteed.

      Geliked door 1 persoon

      • Matroos Beek

        Ik heb in mijn jonge jaren een week bij een Spaanse vriendin gelogeerd, zij woonde in de buurt van Barcelona. Ik herinner mij de levendigheid en het lawaai dat de mensen daar produceren. Voor mij ietsje te druk. Tel daarbij de hitte.. het was in juli. Na die week moest ik een week bekomen van de Spaanse furie 😁

        Geliked door 1 persoon

  1. marylou

    Mooie samenvatting in foto’s. Zonnige plaatjes en schaduwplekjes maar altijd verrassend met herkenpunten van de streek die ik vroeger veel bezocht heb. Veel afwisseling in je beeldverhaal dat hier een warm gevoel achterlaat

    Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel Marylou! Wat leuk dat je dingen herkent, in elk geval denk ik in termen van sfeer. Jij kent de streek veel beter dan ik, maar ik ben wel een beetje verliefd geworden op Sevilla. Er volgen nog enkele postjes over dit tripje, waaronder eentje over de Moorse architectuur, en het vervolg richting de kust en verder naar het oosten.

      Geliked door 1 persoon

  2. omabaard

    In deze grijze natte dagen doen foto’s van zon en kleuren echt deugd. Een plaats waar ik ooit nog hoop te komen! De smalle steegjes en gezellige sfeer geven een mooi beeld.
    De eerste foto is schitterend! Hoe vond je het toch! En het streepjesmotief op de straatstenen is leuk ontdekt. Ik hou ook van de beelden met grootse zuilen of kastelen of arena met slechts 1 levend persoon. Je hebt oog voor detail.
    Dat zal een heerlijke reus geweest zijn! Of misschien ben je er nog?

    Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel Omabaard. Ik ben alweer geruime tijd in Groningen, maar bij de samenstelling van dit en nog enkele vervolgpostjes over dit reisje verkeerde ik in gedachten weer in Sevilla, Córdoba en Granada. En ja, dan is het contrast tussen die zonnige dagen en de grijsheid hier wel opvallend. 🙂 Je wordt er vanzelf vrolijk van, die diepe kleuren, het licht, en de schaduwen, ook van de zeilen of andere baldakijnen die over sommige straten en pleinen zijn gespannen om voor wat verkoeling te zorgen. De torens zijn van het Alcazaba, de versterking, rond het Alhambra, waar ik op terug kom. De zuilen zijn van het Paleis van Karel de vijfde in Granada. Hij trouwde er met Isabella van Portugal en had de bedoeling zich er te vestigen. Dat ging niet door, hij werd de laatste op zijn middeleeuws reizende vorst in Europa. Het paleis werd nooit afgebouwd en had zelfs geen dak tot 1967. Nu zit er een museum in. Het gebouw heeft een vierkant (!) grondplan, maar aan de binnenzijde is het een rotonde. Ik heb, maar dit geheel terzijde, een merkwaardig zwak voor ‘onze’ Karel, vanwege zijn zuidelijk-Nederlandse connectie, de noord-Nederlandse opstand tegen hem die tot de tachtigjarige oorlog zou leiden en een biografie die ik over hem las. Soms kunnen zaken je op een vreemde manier raken. Als je nog eens in de gelegenheid bent kan ik een bezoek aan Andalucía van harte aanbevelen!

      Like

      • omabaard

        Boeiend om een stuk geschiedenis te lezen via de foto’s over Keizer Karel. En ja, ik zou graag ooit eens in Andalusië komen, maar manlief in een vliegtuig krijgen is een ander paar mouwen en met de auto wel heel ver rijden.

        Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Thank you Deborah! Over here we have grey rainy days for months now (wettest period ever measured!), so a bit of sunshine and colour is more then welcome. In Spain they probably would like to have a bit of our rain, but who are we to complain. (Is there a song hidden in that?) 🙂 Happy new year to you!

      Geliked door 1 persoon

  3. Jan K. alias Afanja

    Het is weer een mooie serie verhalende foto’s geworden. De kleuren doen het ook goed met het grijze weer hier. Ik ben even lekker weggedroomd bij die weldadige Spaanse warmte. Toen ik later bij de reacties las, dat het er nog makkelijk 37 graden werd, zakte mijn enthousiasme wat. Dat zou ter plekke echt ruim teveel van het goeie zijn voor mij.
    De foto met de schaduwdoeken is wel mijn favoriet hier vandaag. Maar ook de foto met dat meisje op 11a mag er zijn.

    Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel Jan! 37 graden is voor velen teveel van het goede denk ik. Het was, zelfs voor die contreien, echt wel een heel warm jaar. Zoals geschreven, gelukkig kan ik er goed tegen, anders was het wel afzien geweest. Maar toch ook wat je schrijft: weer even zon en warmte was wel héél lekker. Die schaduwdoeken zijn voor een fotograaf altijd mooi, dat licht dat zo prachtig gefilterd wordt. De binnenkant van het paleis van Karel de vijfde is sowieso interessant vanwege de schaduwen en het meisje was zo attent even op de juiste plek te gaan staan. 🙂

      Geliked door 1 persoon

  4. The Snow Melts Somewhere

    Wow, Peter, so many great ones here. I see you had your Spanish trip now! How was it?

    This is one of my fave galleries from you – too many comments in my mind right now to even write them all. But you managed to find interesting moments, originality and detail in a place which is so touristy (but lovely). What I mean is that it’s so easy to just take the same shots that have already been taken so many times.

    The shadows of the Spanish sun tell a tale, as does the lonesome cowboy in your last shot 😉

    Geliked door 2 people

    • petergreyphotography

      Thank you Snow! I had a wonderful trip in october. Still hot though, but no sweat. (Ehm… well, wíth some sweat obvisously… 🙂 ) I had not been to Sevilla and Cordoba before, I did however visit Granada some 25 years ago. I especially loved Sevilla, what a great city that is! And one of the goals, the Alcázar, was about just as beautiful as the Alhambra. The reason to visit Cordoba was of course the Mezquita, you have seen that one as well, but the rest of the city was an eyeopener too. Rather tranquil after Sevilla but I liked the white houses and the accidented terrain of the place. After Granada I traveled to Alicante en Valencia. In one of the next postst there will be some pictures from those cities, as well as a dedicated post about Morish architecture, also not unknown to you. (Damn girl, you’ve been around! 🙂 ) But yes, the Spanish sun, zo very welcome after all the rain we had and still have over here! I bought myself a Mexican sombrero to protect myself against that sun, waiting for the lonesome wheelchair cowboy to have shot all the other tourists, so he could be alone in my shot. (Just a minute after that they released the bull… 🙂 ) Thanks again Snow, there is more to come.

      Geliked door 1 persoon

      • The Snow Melts Somewhere

        I don’t think I can visit places like Spain in the summer anymore, with temperatures going up, so October sounds great! I once visited Sevilla 20 years ago in the late afternoon and a sign said it was 46C in the shade (in August). I didn’t leave with a great impression but, to be fair, it probably wasn’t Sevilla’s fault! I’m ready to give it another chance, in fact! Looking very much forward to your next set of photos. And remember, that sombrero will shield you nicely from rain, too!

        Geliked door 1 persoon

      • equinoxio21

        It’s a matter of “eye-training” of sorts. I got used to see certain things. Don’t think of the shadows enough. Maybe, maybe, it’s because I was raised and have lived in the Tropics. Overwhelming light, makes me look at the objects, or the colours. I forget the shadows…
        Au revoir.

        Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Thank you John! They had shades above the streets and some squares for shoppers to survive a little while in the heat. Sevilla is Spains most hottest city, around 104 F. in Summer, rather often higher then that. So yeah, a shade or two don’t hurt. 🙂 (But your climate is even hotter I guess!?)

      Like

    • Peter Grey

      Thank you Dwight! The pictures of the van and the bridge were taken in Sevilla, a beautiful city in the far south of Spain, hot as well, but colourful. The bridge is at the Plaza d’Espagna, a large complex built for the Ibero-American exibition in 1929. It’s very tastfully done, but it did somehow made me think a bit of Las Vegas, although perhaps a little more sophisticated. 🙂 It was a pleasure hanging around there quite some time and making pictures.

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie