70 reacties op ā€˜Meanwhile in the northā€™

  1. Jan K. alias Afanja

    Je hebt er weer een bijzonder mooie serie van gemaakt. Goed om ze elders in het land nog maar eens te laten zien dat de winters hier in ’t noorden nog steeds koud, grillig en zwart/wit zijn. Je hebt weer mooi gebruik gemaakt van licht en lijnen ter plekke.

    De humor lachte me toe vanaf de eerste en de laatste foto, en hier en daar zelfs daar tussenin. Heeft de figuur op de eerste foto met zijn kop in de bankschroef gezeten of zo?

    Geliked door 1 persoon

    • Peter Grey

      Dank je wel Jan! Dat van die bankschroef kan maar zo eens zijn. šŸ™‚ Het beeld staat bij de ingang van het parkje op het dak van het mooie (!) Drents Museum in Assen. Ik vind het mooi. Het hoofd kijkt ironisch en tegelijkertijd in zichzelf gekeerd. En ja, de winter (en zeker ook de herfst) was vaak grijs hier en kil. Maar ook weer mooi!

      Geliked door 1 persoon

  2. Matroos Beek

    In jouw fotoā€™s zit een sfeer van vergankelijkheid, eenzaamheid en contrast. De tand des tijds heeft het beeld getekend, een ongerept gazon werd bruut doorkliefd met rijplaten. De dode boom wijst naar de hemel en er is ook de verlatenheid van de fiets. De trieste saaiheid van het gebouw dat vermoedelijk een rustoord is – het laatste station. Beklemmende fotoā€™s, maar gelukkig is daar de hoop van de maagdelijke sneeuw.
    Weer een sterke, veelzeggende serie, Peter! Wat kan jij spreken met beelden.

    Geliked door 1 persoon

    • Peter Grey

      Dank je wel Bea! Ik dacht: na het zonnige, warme Spanje (waarover nog een paar postjes in de pen zitten) even terug naar onze noordelijke contreien, met ons klimaat, licht en vormen. Het donkere jaargetijde, grijze luchten, vergankelijkheid – inderdaad. Maar ook, je hebt gelijk, de zon op de sneeuw, iets van tinteling, van vooruit kijken, van naderend licht.

      Geliked door 1 persoon

    • Peter Grey

      I don’t know how old the statue is, Deborah. I think is’s not that very old. I like the expression on his face, both kind of ironic and contemplative. (Hmm, do I spot some resemblance? šŸ™‚ ) Thank you for the eleborate comments!

      Geliked door 1 persoon

    • Peter Grey

      Dank je wel Bertie! Eenlingen, ze hebben allemaal iets verlatens, behalve het paaltje misschien. Die boom is gefotografeerd op het Aekingerzand, of in de volksmond De kale duinen, bij Appelscha in Friesland. Het kan zijn dat-ie is overleden en nog niet ter aarde gestort, zoiets kan bij bomen heel lang duren. Maar misschien doet hij het nog, er is maar Ć©Ć©n twijgje nodig, Ć©Ć©n knop. Ik zal die wandeling vast nog wel eens maken in het voorjaar. Ik ga het controleren!

      Geliked door 1 persoon

  3. omabaard

    Je foto’s vertalen een ietwat desolate sfeer. Zelfs wat beklemmend alsof we in een scĆØne van de broers Dardenne verzeild zijn geraakt.

    Maar ze zijn mooi in hun eenvoud. De natuur zet haar beste beentje voor met een zonnestraal en witte sneeuw. De kapotte fiets, een weg die eindigt in het niets, de oeverloze saaiheid van de grijze gebouwen, de eenzame wandelaar, de man met het immense hersenbrein, de reuze kale tak, dreigende wolken en dan plots de grappige noot met de handschoen. Ik heb genoten van de reeks.

    Geliked door 1 persoon

  4. Peter Grey

    Dank je wel Omabaard! Ik wilde een soort tegenhanger van de zonnige, kleurrijke foto’s uit Spanje van mijn vorige postje en van die nog volgen. Lage, grijze luchten, eenzame objecten in een verlaten (stedelijk) landschap. Herfst en winter, natte straten, vroeg donker, dan weer sneeuw en een felle zon met grote schaduwen – ik hou van de vormen en het (soms bijna ontbrekende) licht. Die handschoen vond ik leuk. Twee jaar geleden stonden mannen van de boomverzorgingsdienst langdurig naar dat gat in die berk te kijken met gezichten van: die boom maakt het niet lang meer, zullen we die nu maar meteen omzagen? Gelukkig hebben ze dat niet gedaan. De boom staat al zo lang ik over dat pad wandel zilverwit te wezen en hij mag van mij eeuwig blijven. Die handschoen beschouw ik als een waarborg. Zolang die er hangt is de boom veilig. Mocht-ie alsnog worden meegenomen dan heb ik intussen achttien andere eenzame handschoenen paraat als vervanging. šŸ™‚

    Geliked door 1 persoon

    • Peter Grey

      Thank you David! I like the curved road too. A very bright day and somewhat later in the afternoon, so long and harsh shadows, and the road had just the right curve. The birch with the hole is made for hanging gloves in. šŸ™‚

      Geliked door 1 persoon

  5. marieclaire

    Over de fotoā€™s ga ik niets zeggen, die hebben al voldoende aandacht en eer gekregen. Terecht, hoor.
    Als kind heb ik vaak in Appelscha gelogeerd en ook in Drachten en Opeinde. De verhuizingen van mijn tante die met een visboer was getrouwd. De bekendste uit Drachten. Puzzelopdracht: wat is de naam van deze visboerenfamilie? Ze bestaan nog steeds. Makkie, toch.

    Geliked door 1 persoon

  6. elsjeveth

    Ze zijn zo indringend je fotoĀ“s dat ik er de koude rillingen van krijg.
    De man gooide zijn fiets aan de kant toen hij de handschoen van zijn geliefde in de boom zag hangen, gooide zijn nu toch de handschoen in de ring of nodigde ze hem uit vooral even langs te komen šŸ™‚ kortom ik vind je fotoĀ“s mooi en beeldend. Je hebt het weer geflikt

    Geliked door 1 persoon

    • Peter Grey

      ….en het was nog wel een nieuwe fiets! Met elektrische ondersteuning! Ze riep: ‘Hoe kun je dat nou doen, Herman?! Die fiets heb ik cadeau gegeven!’ Herman gromde: ‘Die fiets kan me niks meer schelen, Corrie. NIETS kan me nog schelen. Ik weet dat je af wilde vallen al begreep ik niet waarom. En waarom zĆ³ veel dat je in een holle boom paste! Ik was je kwijt, ik kon je niet vinden. Ik roepen: Corrie… Corrie… En toen zag ik toevallig je handschoen en sta ik nu verdomme in een gat in een boom te roepen. Ik zie je heus wel Corrie. Kom nou maar naar buiten, dan gaan we appeltaart eten.’ Corrie aarzelde. Ze hield veel van appeltaart. Maar die fiets… Ze zei: ‘Eerst die fiets ophalen en het wiel rechtbuigen, Herman, en dan… misschien…. en ik wil er slagroom bij en een cappuccino met zo’n blaadje in het schuim. Als je dat doet kom ik naar buiten. En… Wat zeg je? Die specht? O ja, de specht. OkĆ©, die specht stuur ik weg. Beloofd.’ šŸ™‚ (Dank je wel Elsje!)

      Geliked door 2 people

    • Peter Grey

      Dank je wel Willy! Foto 7, het was zo’n mooie, heldere winterdag, bijna geen wind, ideaal voor een flinke wandeling. En net koud genoeg om de sneeuw nog een dagje te laten liggen. Dat zijn mooie momenten. Ik wens ook jou een fijne dag!

      Like

    • Peter Grey

      Dank je wel Ronald! Ja, die mooie lange schaduwen! Het wordt al wel weer merkbaar langer licht, dat bevalt me wel. Die eenzame handschoenen hebben altijd iets tragisch. šŸ™‚ Op de route van mijn vaste wandeling is al weken een kinderschoentje op een hek gezet. Ook sneu.

      Geliked door 1 persoon

  7. Mabel Kwong

    It is lovely to come by your blog again, Peter. These is an excellent collection of black and white photography. At first glance, it made me feel cold and I thought of how cold it is over there right now, being winter and all. I really like the shot of the winding footpath with the sunshine falling over the trees – you paint the picture that there is some warmth amidst the desolate cold.

    I also like the bicycle photos. The bicycles look like they are waiting for someone to come and ride them, like the others in the background…except for that bicycle fallen over. I wonder how it got there all alone and fallen over. Your photography is great storytelling and leaves us thinking and wondering, Peter. I hope you continue to enjoy street and outdoor photography. Always a pleasure to see your work šŸ˜Š

    Geliked door 1 persoon

    • Peter Grey

      Thank you Mabel! It can be cold over here, or should I say it looks cold, because in reality like everywhere else on earth it has become significally warmer in the last years. But thankfully we do get the occasional spell of frost and snow, and that added up with grey skies and soaked land, it looks and sometimes feels chilly and harsh. But now spring is already here, not much sun yet, but trees beginning to show the very young leaves and snowdrops are abundant. The Netherlands are, like China was, a bycicle country. There are more bikes then people over here šŸ™‚ In my city of Groningen, packed with students, the bike is the main way of transportation. So city centre is full of parked bikes. What happened to the lonely bike on the empty lot I don’t know. Maybe it is comparable to the remains of a disseased kangaroo in your outback, a momento mori, a symbol of finitude. šŸ™‚

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie