54 reacties op ā€˜Mallorca (colour)ā€™

  1. elsjeveth

    Wat een bijzondere fotoĀ“Ā“Ā“Ā“Ā“Ā“s van een heel ander Mallorca dan de beelden van de toeristenfolders šŸ™‚ ik ben een beetje gaan googlen naar Junipero Serra. Zalig verklaard, patroonheilige van California en ook – welke missionaris niet – omstreden figuur.
    De foto van de Plaza de Vapor (Plein van het Stomen?) is favoriet.

    Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel Elsje! Mallorca staat hier en daar in een minder gunstige reuk, maar het is een prachtig eiland. Van Junipero wist ik niets, maar nu dus wel, en ik zal ook eens googelen. Het is boeiend je te realiseren hoe Spaans het zuidelijk deel van de VS is! Vapor zie ik ook vertaald als stoom, en dat is interessant omdat bij het pleintje een aantal windmolens staan. Moet ik ook nog eens proberen uit te zoeken. šŸ™‚

      Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel, Bertie! Dit was tijdens de uitbarsting van de Cumbre Vieja, maar de afstand tussen de vulkaan en Mallorca is gelukkig groot genoeg om er geen last van gehad te hebben. De kranten stonden er wel vol van natuurlijk! Die oude olijfboom is prachtig, dat vind ik ook. En ja, het is in dit gebied waar mijn boek speelt, de westelijke flank van de Serra de Tramuntana. (De Berg in mijn verhaal is de Puig de Teix. šŸ™‚ )

      Geliked door 1 persoon

  2. omabaard

    Je natuurbeelden met oude stronken, olijfboom en verharde paden zijn schitterend en zo uitnodigend om er eens persoonlijk te gaan kijken. Ik hoorde al veel positieve kritieken, een prachtig eiland.
    Ook de foto in de ondergrondse (?) gang met de eenzame vrouw op het bankje is mooi, het voelt er zo heerlijk koel aan, bescherming tegen hitte en zon.
    Je was er op vakantie? Zal typisch Zuiders en fijn geweest zijn.

    Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Dank je wel! Niets mooiers dan over de paden te lopen die er al sinds mensenheugenis liggen. De olijfcultuur en de terrasbouw die ermee gepaard ging/gaat is rond 700 AD meegebracht door de Moren, toen die o.a. Spanje veroverden. Het is verleidelijk te denken dat sommige bomen uit die tijd stammen, maar zĆ³ oud worden ze nou ook weer niet. Maar inderdaad, het is echt een prachtig eiland, de bergen, de dorpen, en ook de hoofdstad Palma heeft schitterende hoekjes, zoals bijvoorbeeld die tunnel, onder een bolwerk, waar die mevrouw op een ‘hang’ speelde, een soort bolvormige steeldrum. Ik was er op vakantie en het is heerlijk om weer even in Zuid-Europa te zijn geweest. Ik had het meer gemist dan ik had gedacht. Ik ga het terug op de agenda zetten.

      Like

  3. Jan K. alias Afanja

    Mallorca … poe hee, da’s een eind van huis. Zo ver ben ik nog nooit op reis geweest. Het heeft me er altijd te warm geleken, maar dat lijkt op jouw foto’s mee te vallen, voor zover dat daar op basis van foto’s van te zeggen is.
    Het is trouwens een mooie serie geworden Vooral die oude verwrongen olijfboom is erg mooi. Maar je foto met de houten palen met die klassieke zuidelijke wirwar van bedrading is voor mij de foto van de dag. Zo heb ik ze bij Paesens niet zien staan. šŸ™‚

    Geliked door 1 persoon

  4. petergreyphotography

    Dank je wel, Jan! Ik hĆ©b ze daar nog even op die mooie porseleinen potjes van Paesens gewezen, en ze waren onder de indruk, maar, zeiden ze, als we voor al onze draden een potje in de paal moeren spijkeren kunnen we beter meteen die hele paal glazuren. Hier en daar staan nu hoge en nieuwe hoogspanningsmasten in het landschap, dus modernisering is nakende, maar eerlijk gezegd vind ik dit veel mooier. En in de vroege zestiger jaren moesten ze het nog met Ć©Ć©n uurtje stroom per dag doen, opgewekt door een dieselgenerator. šŸ™‚ Het lijkt misschien niet zo, maar het was wĆ©l warm, de week dat ik er was. Tegen de 30 graden, ook voor het eiland in oktober uitzonderlijk. Hoewel ik er gelukkig goed tegen kan was het wel zaak voldoende water bij je te hebben. Geen punt natuurlijk, en ik heb genoten.

    Like

  5. petergreyphotography

    It Ć­s a neat place, yes! The mountains are wonderful and the climate too. šŸ™‚ It was good te be in the mediterranean again. Junipero (his birth name, I read in Wikipedia, was Miguel Josep Serra i Ferrer) was born on Mallorca (in 1713) and went after het entered the Franciscan order in Palma de Mallorca as Junipero (His statue stands in front of the Franciscan church in Palma) to the new world to do mission work, eventually ending up in California. So yes, he did some travelling. šŸ™‚ Thank you for commenting, Deborah!

    Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Thank you Dwight! I actually did get a pair of those shoes, but that was 10 years ago and they where/are modestly coloured next to the ones on the picture. šŸ™‚ This is the island Mallorca, one ot the Spanish Balearic islands (other two are Menorca and Ibiza). When I was a youngster I lived there for half a year and once in a while I go back to see if everything is still alright. šŸ™‚

      Geliked door 1 persoon

  6. Johnny Jones

    The real Majorca at last. All I see are the tourist photos. So much more to this island to see if you take the time to look.
    Just back from the neighbouring island of Menorca, and it is is similar, apart from size, in that there is so much natural beauty away from the crowds.
    Cheers
    John

    Geliked door 1 persoon

    • petergreyphotography

      Veel dank, Marylou! Ik moest even opzoeken wat een facetinfiltratie is. Een verdovingsmiddel wordt ingespoten in de gewrichtsspleet van een facetgewricht. Ik wist helemaal niet dat een mens facetgewrichten heeft. Als het goed is heb je geen of weinig pijn (meer) van de ingreep op zich. Nu hopen dat het doel bereikt wordt! Positief is in elk geval al dat je goed op de behandeling reageert. Ik duim voor je!

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie